خانه دادرسی کیفری ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۵۷ قانون آئین دادرسی کیفری

 شخص بازداشت شده باید ظرف شش‌ ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی حاکی از بی ‏گناهی خود، درخواست جبران خسارت را به کمیسیون استانی، متشکل از سه نفر از قضات دادگاه تجدیدنظر استان به انتخاب رییس قوه قضاییه تقدیم کند. کمیسیون در صورت احراز شرایط مقرر در این قانون، حکم به پرداخت خسارت صادر می‌کند. در صورت رد درخواست، این شخص می‌تواند ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، اعتراض خود را به کمیسیون موضوع ماده (۲۵۸) این قانون اعلام کند.

پیش نوشت:  توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

  • کمیسیون موضوع ماده ۲۵۷ قانون آئین دادرسی کیفری برای رسیدگی به درخواست جبران خسارت، نیازی به اثبات و احراز تقصیر یا اشتباه قاضی صادر کننده رای بازداشت ندارد. اعضای کمیسیون در صورت احراز تحقق شرایط مندرج در آئین نامه مندرج در ماده ۲۶۱ این قانون، رای به جبران خسارت خواهند داد.

 توضیحات :

تاریخ نظریه : ۱۳۹۹/۰۴/۱۸

شماره نظریه : ۹۹-۱۶۸-۴۲۴

شماره پرونده : ۹۹-۱۶۸-۴۲۴ک

استعلام :

در مورد پرونده‌های مطروحه در کمیسیون جبران خسارات استانی که در کمیسیون مربوطه دیوان عالی کشور منتج به قطعیت رای شده است بفرمایید مراتب نحوه اجرای حکم به چه صورت بایستی انجام شود؟

پاسخ :

شیوه اجرای آراء کمیسیون‌های جبران خسارات استانی و ملی موضوع مواد ۲۵۷ و ۲۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، وفق فصل چهارم «آیین‌نامه شیوه رسیدگی و اجرای آراء کمیسیون‌های استانی و ملی جبران خسارت ناشی از بازداشت مصوب ۱۳۹۵/۱۰/۱ رئیس قوه قضائیه»، حسب مورد طی مواد ۲۱ ،۲۲ ،۲۳ و ۲۴ تشریح شده است. بنابراین با عنایت به موضوع حکم کمیسیون و شیوه جبران خسارت، شیوه اجرای آراء کمیسیون‌های مزبور طی مواد پیش‌گفته آیین‌نامه خواهد بود.+

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار