خانه دادرسی مدنی ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۳۰۹

هرگاه در تنظیم و نوشتن رأی دادگاه سهو قلم رخ دهد مثل از قلم افتادن کلمه‌ای یا زیاد شدن آن و یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته‌باشد تا وقتی که از آن درخواست تجدیدنظر نشده، دادگاه رأساً یا به درخواست ذی‌نفع، رأی را تصحیح می‌نماید. رأی تصحیحی به طرفین ابلاغ خواهد‌شد. تسلیم رونوشت رأی اصلی بدون رونوشت رأی تصحیحی ممنوع است.
‌حکم دادگاه درقسمتی که مورد اشتباه نبوده درصورت قطعیت اجراء خواهد شد .

‌تبصره ۱ – در مواردی که اصل حکم یا قرار دادگاه قابل واخواهی یا تجدیدنظر یا فرجام است تصحیح آن نیز در مدت قانونی قابل واخواهی یا‌تجدیدنظر یا فرجام خواهد بود.

‌تبصره ۲ – چنانچه رأی مورد تصحیح به واسطه واخواهی یا تجدیدنظر یا فرجام نقض گردد رأی تصحیحی نیز از اعتبار خواهد افتاد.

نظریات مشورتی

توضیحات ماده  ۳۰۹  قانون آئین دادرسی مدنی

نظریات مشورتی

عدم شمول ماده در خصوص عدم توجه به مستندات ابرازی خوانده

نظریه مشورتی شماره: ۷/۹۹/۱۳۰۴  مورخه:۱۳۹۹/۰۹/۱۲

استعلام:

خوانده به پرداخت وجه نقد در حق خواهان محکوم شده و دادنامه به لحاظ عدم اعتراض خوانده قطعیت یافته است. دادرس صادرکننده رأي پس از بررسی مجدد پرونده متوجه میشود در محاسبه مطالبات سهو قلم صورت گرفته است؛ به گونه اي که طلبی براي خواهان باقی نمانده و ذمه خوانده از بابت ادعاي خواهان بري است. آیادر این فرض دادرس مجاز به اصلاح منطوق دادنامه است؟

پاسخ:

مقصود از سهو قلم موضوع ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی دادگاه هاي عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ ، از حیث اشتباه در محاسبه، سهو قلمی است که در تنظیم و نوشتن رأي صورت گرفته و نه در انشاء رأي و صدور آن. لذا در فرض سؤال که دادگاه در مرحله صدور رأي به دلیل عدم توجه به مستندات ابرازي خوانده به اشتباه وي را مدیون تلقی و حکم بر پرداخت محکوم به صادر کرده است، از شمول ماده ۳۰۹ قانون یاد شده خروج موضوعی دارد.

 

2 دیدگاه‌ها

  1. درخواسته دادخواست دادگاه بدوی ردیف ۲ خواسته نوشته شده ابطال اسنادرسمی و جمله( وسپس صدورسندبنام خواهان ها) ازجمله افتاده است .مراحل دادرسی طی شده دادگاه نجدیدنظرهم رای دادگاه بدوی راتاییدوقطعی اعلام نموده است.دراجرا حکم اداره ثبت فقط اسنادراابطال کرده است وبااینکه ازمفاددادنامه ها حق برای خواهان هابوده ولی دادگاه میگوید دردادنامه الزام به تنظیم سندخواسته نشده ومستلزم دادخواست جدیداست.ثبت هم میگوید حکمدبیاردادنامه بیارکه خواسته ان تنظیم سندبنام خواهان هاباشد گرچه حق باشماست ولی نوشته میخواهد!!چکاربایدبکنیم لطفاراهنمایی فرمائید باتشکر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار