خانه دادرسی مدنی ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و وابسته به دولت، شرکتهای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و موسسات عمومی غیر دولتی،‌شهرداریها و بانکها می‌توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوا یا دفاع و تعقیب دعاوی مربوط از اداره حقوقی خود یا‌ کارمندان رسمی خود با داشتن یکی از شرایط زیر بعنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند:

۱ – دارا بودن لیسانس در رشته حقوق با دو سال سابقه کار آموزی در دفاتر حقوقی دستگاههای مربوط.

۲ – دو سال سابقه کار قضایی یا وکالت به‌شرط عدم محرومیت از اشتغال به مشاغل قضاوت یا وکالت.
‌تشخیص احراز شرایط یادشده به‌ عهده بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم‌مقام قانونی وی خواهد بود.‌ ارائه معرفی‌نامه نمایندگی حقوقی به مراجع قضایی الزامی است.

 

توضیحی کوتاه:

– نمایندگان حقوقی بنیاد شهید می‌توانند در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری به وکالت از جامعه هدف (بنیاد شهید) از جمله فرزندان شهدا دفاع کنند. (+)

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

نظرات مشورتی

توضیحات ماده  ۳۲ قانون آئین دادرسی مدنی

جهت مطالعه توضیحات به مقاله نمایندگان حقوقی در دادگاه مراجعه فرمائید.

نظرات مشورتی

عدم امضا معرفی نامه نماینده حقوقی توسط بالاترین مقام اجرائی سازمان

نظریه شماره ۷/۹۹/۱۱۷۶                مورخه ۱۳۹۹/۰۹/۱۵

استعلام:

۱ -چنانچه در اجراي ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی معرفینامه نماینده حقوقی اداره دولتی توسط بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام قانونی وي صادر نشده باشد، آیا از مصادیق رد تجدید نظرخواهی به جهت عدم احراز سمت نماینده حقوقی است؟

۲ -حداکثر مجازات جرایم مختلف که بیش از سه فقره نباشد، چه میزان از مجازات است؟

۳ -با التفات به رویکرد مقنن در تجمیع مبالغ و موارد ممنوعه جهت تعیین مجازات و صلاحیت محاکم و توجها به ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیري که در این خصوص؛ سکوت کرده است، چنانچه بزه کلاهبرداري در سطح وسیع و به تعداد فراوان واقع شده باشد به نحوي که مبلغ دریافتی از هر یک از مالباختگان کمتر از یک میلیارد ریال ولی مجموع آن بیش از صد میلیارد ریال باشد، آیا مشمول قابل گذشت بودن جرم و تنصیف مجازات خواهد بود؟

پاسخ:

۱ -در فرض سؤال که معرفینامه نماینده حقوقی توسط شخصی غیر از بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام قانونی امضاء شده و مستندي مبنی بر تفویض اختیار از سوي مقام مجاز به مقام امضاءکننده دادخواست پیوست نشده است، موضوع مشمول احکام مقرر براي نمایندهاي است که دلیل سمت خود را تقدیم نکرده و دادگاه تجدید نظر باید پرونده را جهت رفع نقص و اعمال ماده ۳۴۵ قانون آیین دادرسی دادگاههاي عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ به دادگاه بدوي اعاده کند.

۲ -در «تعدد جرایم تعزیري» موضوع بند «ب» ماده ۱۳۴ اصلاحی قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹ که «جرایم مختلف ارتکابی» بیش از سه جرم نیست، حداکثر مجازاتی که دادگاه براي هر یک از جرایم متعدد ارتکابی «میتواند» تعیین و مورد لحوق حکم قرار دهد «حداکثر مجازات مقرر قانونی هر یک از جرایم ارتکابی» است.

۳ -در مواردي که قابل گذشت بودن جرم مشروط به نصاب ریالی معینی است، مانند جرم سرقت و بزه کلاهبرداري موضوع ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداري مصوب ۱۳۶۷ ،در صورت تعدد جرایم ارتکابی، هر یک از این جرایم جداگانه از نظر نصاب مقرر در قانون مد نظر قرار میگیرد؛ مگر اینکه اعمال ارتکابی عرفاً یک جرم محسوب شود. به عبارت دیگر، هر یک از سرقتها و کلاهبرداري هایی که نصاب مقرر در ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی اصلاحی ۱۳۹۹ را داشته باشد، جرم قابل گذشت است.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار