خانه دادرسی مدنی ماده ۳۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۳۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۳۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی

قرارهای زیر قابل تجدیدنظر است، در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل درخواست تجدیدنظر باشد:

‌الف – قرار ابطال دادخواست یا ردّ دادخواست که از دادگاه صادر شود.

ب – قرار ردّ دعوا یا عدم استماع دعوا.

ج – قرار سقوط دعوا.

‌د – قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.

 

توضیحات ماده:

  • قرار عدم استماع دعوا که در بند «ب» این ماده قابل تجدید نظر شناخته شده در هیچ یک از مواد این قانون موارد صدور آن پیش بینی نشده است. اصولا قرار عدم استماع دعوا در صورتی صادر می شود که رسیدگی به ماهیت دعوا به علت مانعی که وجود دارد قانونا مجاز نباشد یا بیهوده شمرده شود به نحوی که حتی با فرض احراز موضوع مورد ادعای خواهان،ترتّب آثار قانونی بر آن غیر ممکن باشد. به عنوان مثال اگر موجر به دلیل انقضای مدت اجاره ملکی که به منظور کسب و پیشه و تجارت واگذار شده، دادخواست تخلیه اقامه نماید و قرارداد اجاره تابع قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ باشد، دادگاه باید قرار عدم استماع دعوا صادر نماید.
  • صدور قرار عدم  استماع دعوا در موردی که خوانده در تاریخ تقدیم دادخواست فوت کرده باشد نیز مناسب ترین رای به  حساب می آید.
  • قرار عدم استماع دعوا با توجه به ملاک های فوق زمانی صادر می شود که قانونگذار در خصوص مورد، قرار رد دعوا را پیش بینی نکرده باشد. بنابراین هیچ تفاوتی بین آثار قرار رد دعوا و قرار عدم استماع دعوا وجود ندارد و صدور هر یک به جای دیگری لطمه ای به حقوق اصحاب دعوا وارد نمی کند.
  • قرار ابطال دادخواست: با توجه به ملاک مواد ۹۵، ۹۶، ۲۵۶ و ۲۵۹ این قانون به نظر می رسد در تمام مواردی که صدور حکم مستلزم انجام اقداماتی است که در محدوده قانون، خواهان باید  انجام دهد ولی از انجام آنها علی رغم اعلام دادگاه خودداری نماید دادگاه باید قرار ابطال دادخواست صادر نماید. همچنین استرداد دادخواست در مرحله نخستین و تجدید نظر نیز موجب صدور قرار ابطال دادخواست خواهد شد.
  • قرار ابطال دادخواست همان آثار قرار رد دعوا را دارد الّا این که قرار ابطال دادخواست بر خلاف قرار رد دعوا و عدم استماع دعوا، قابلیت فرجام خواهی را دارد. «ماده ۳۶۸»

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار