خانه دادرسی مدنی ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی

‌ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی

وکلاء مکلفند در هنگام محاکمه حضور داشته باشند مگر اینکه دارای عذر موجهی باشند. جهات زیر عذر موجه محسوب می‌شود:

۱ – فوت یکی از بستگان نسبی یا سببی تا درجه اول از طبقه دوم.

۲ – ابتلاء به مرضی که مانع از حرکت بوده یا حرکت، مضر تشخیص داده شود.

۳ – حوادث قهری ازقبیل سیل و زلزله که مانع از حضور در دادگاه باشد.

۴ – وقایع خارج از اختیار وکیل که مانع از حضور وی در دادگاه شود.
‌وکیل معذور موظف است عذر خود را به طور کتبی با دلایل آن برای جلسه محاکمه به ‌دادگاه ارسال دارد.‌ دادگاه در صورتی به ‌آن ترتیب اثر می‌دهد که عذر‌ او را موجه بداند، در غیر این‌ صورت جریان محاکمه را ادامه داده و مراتب را به‌ مرجع صلاحیتدار برای تعقیب انتظامی وکیل اطلاع خواهد داد. در صورتی‌ که جلسه دادگاه به‌ علت عذر وکیل تجدید شود، دادگاه باید علت آن و وقت رسیدگی بعدی را به‌ موکل اطلاع دهد. در این ‌صورت، جلسه بعدی دادگاه به ‌علت عدم حضور وکیل، تجدید نخواهد شد.

 

توضیحات ماده:

  • وجود عذر موجه به وکیل اجازه می دهد که صرف نظر از دستور جلسه، در صورت تمایل درخواست تاخیر جلسه را بنماید حتی اگر وکالت در توکیل داشته باشد و حتی اگر بتواند لایحه دفاعیه برای دادگاه  ارسال نماید. بنابراین وکیل معذور می تواند از حضور خودداری نموده یا با داشتن وکالت در توکیل وکیل معرفی نماید یا لایحه ارسال کند. توضیح این که ماده ۲۹ قانون وکالت مبنی بر این که از وکلایی که حق وکالت در توکیل دارند هیچ گونه عذری برای عدم حضور درجلسه پذیرفته نمی شود شامل این ماده نمی شود.
  • مطابق ماده ۸۲ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۴۴، اثبات خلاف عذری که وکیل به دادگاه یا سایر مراجع قضاوتی اعلام نموده است وکیل را با محرومیت دائم از شغل وکالت مواجه خواهد کرد.
  • معاذیر مندرج در ماده فوق اختصاص به وکیل دادگستری دارد. لذا قابل تسری به اصیل و سایر نمایندگان قانونی از قبیل ولی و قیّم و … نیست. این افراد می توانند از معاذیر مندرج در مواد ۳۰۶ و ۱۰۶ این قانون در صورت ضرورت استفاده نمایند.
  • این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار