خانه مجازات اسلامی ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی

ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی

ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۴۶

 در جرائم تعزیری درجه سه تا هشت دادگاه می‌تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید.

دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می‌تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید.

همچنین محکوم می‌تواند پس از تحمل یک سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری تقاضای تعلیق نماید.

توضیحات ماده:

.  به نظر می رسد ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی با تبصره ماده ۴۵ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تخصیص خورده است. چرا که مطابق ماده ۴۵ قانون مجازات اسلامی، تعلیق اجرای مجازات، صرفا شامل جرائم تعزیری درجه ۳ تا ۸ می شود. در صورتی که مطابق قسمت اخیرِ تبصره ماده ۴۵ مزبور، جرائم درجه ۱ و ۲ نیز تحت شرایطی مشمول تعلیق اجرای مجازات می شوند. نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۲/۲۴۹ موید این تفسیر است. (+)

آرای وحدت رویه نظریه مشورتی

توضیحات ماده ۴۶  قانون مجازات اسلامی

آرای وحدت دیوان عالی کشور

رای وحدت رویه شماره ۷۷۸ دیوان عالی کشور

موضوع رای : جرم قاچاق عمده مشروبات الکلی قابل تعلیق است

رأی وحدت رویه شماره ۷۷۸ ـ ۱۳۹۸/۰۳/۲۸هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

نظر به این که بر حسب مستفاد از بند الف ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرائم مذکور در ماده ۷۰۲ اصلاحی قانون مجازات اسلامی داخل در عنوان قاچاق نیست، بنابراین از شمول بند ت ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی (قابل تعلیق نبودن قاچاق عمده مشروبات الکلی) خارج است، از این رو اجرای مجازات این جرائم با رعایت شرایط مقرر در ماده ۴۶ قانون اخیر قابل تعلیق است. بر این اساس، رای شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان چهارمحال و بختیاری در حدی که با این نظر مطابقت دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص می‌گردد. این رای طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.
هیات‌ عمومی دیوان‌ عالی‌ کشور

 

نظریات  مشورتی

نظریه مشورتی

 

 

[/su_tab]

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار