خانه دادرسی کیفری ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۴۸۳  قانون آیین دادرسی کیفری

 هرگاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم غیرقابل گذشت، پس از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرف نظر کند، محکومٌ‌علیه می‌تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، درخواست کند در میزان مجازات او تجدیدنظر شود. در این صورت، دادگاه به درخواست محکومٌ‌علیه در وقت فوق‌العاده و با حضور دادستان یا نماینده او با رعایت مقررات ماده (۳۰۰) این قانون، رسیدگی می‌کند و مجازات را در صورت اقتضاء در حدود قانون تخفیف می‌دهد یا به مجازاتی که مناسب‌تر به حال محکومٌ علیه باشد، تبدیل می‌کند. این رأی قطعی است.

توضیحات ماده:

  • چنانچه در راستای اعمال مقررات این ماده میزان مجازات حبس پس از اعمال تخفیف، به کمتر از نود و یک روز کاهش یابد، اعمال تبصره ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی ضروری است.
5/5 - (1 امتیاز)

8 دیدگاه‌ها

  1. آیا با پرداخت رد مال به شکات که ورثه میباشند و شخص حقیقی نیستند به منزله رضایت از سوی ان ها محسوب و ماده فوق اعمال میگردد ؟

    • سلام
      وقت بخیر
      سوال شما چندان واضح نیست اما به طور خلاصه باید عرض کنم که گذشت باید صریح و روشن باشه و پرداخت پول نشانه قطعی گذشت به حساب نمی آید

  2. سلام .شکایت با موضوع رشوه به میزان یک نیم و یک ربع سکه به مبلغ۱۳/۱۵۰/۰۰۰ تومان . شاکی با رد مال و در دادیاری قبل دادگاه بدوی رضایت بی قید و شرط ذاده است دادکاه بدوی پنح سال تعزیری شلاق و تعلیق موقت شش ماه و جزای نقدی برابر مال داده امکان دارد دادگاه تجدید نظر زندان را تخفیف یا تبذیل به جزای نقدی نماید؟

    • سلام
      وقت بخیر
      بله، احتمال این که حکم محکومیت شما در مرحله تجدید نظر با تخفیف بیشتری نیز مواجه شود وجود دارد.

  3. با سلام
    برای کسی که جرم اختلاس داره وثیقه گذاشته شده ولی رای قطعی صادر شده، حال با استفاده از ماده ۴۸۳ در صورت عودت پرونده به دادگاه صادرکننده رای آیا وثیقه گذار میتونه درخواست آزادی وثیقه رو بده؟

    • سلام
      به طور کلی وثیقه گذار مطابق ماده ۲۲۸ همین قانون در هر مرحله از از تحقیقات مقدماتی و دادرسی می تواند با معرفی و تحویل متهم رفع مسئولیت یا آزادی وثیقه خود را درخواست نماید.

  4. سلام، وقت بخیر، در خصوص جرم اختلاس ، پس از رد مال و اخذ رضایت کلیه شاکیان حقیق و حقوقی و درخواست اعمال ماده ۴۸۳ حداکثر میزان تخفیف در حکم چه میزان هست؟مثلا به درصد..و اینکه آیا امکان تعلیق حکم هست یا فقط تخفیف؟متشکرم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار