خانه دادرسی کیفری ماده ۳۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۳۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۳۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۳۰۰

 در تمامی جلسات دادگاه‌های کیفری دو، دادستان یا معاون او یا یکی از دادیاران به تعیین دادستان می‌توانند برای دفاع از کیفرخواست حضور یابند، مگر اینکه دادگاه حضور این اشخاص را ضروری تشخیص دهد که در این مورد و در تمامی جلسات دادگاه کیفری یک، حضور دادستان یا نماینده او الزامی است، لکن عدم حضور این اشخاص موجب توقف رسیدگی نمی‌شود مگر آنکه دادگاه حضور آنان را الزامی بداند.

توضیحات :(نظریه مشورتی)

تاریخ نظریه : ۱۳۹۶/۰۵/۱۱

شماره نظریه : ۱۰۷۹/۹۶/۷

شماره پرونده : ۷۸۲-۱/۱۶۸-۹۶

استعلام :

با توجه به ماده ۳۰۰ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۹۲ آیا حضور دادستان یا نماینده او حتی در جلسات تحقیقات مقدماتی موضوع جرائم منافی عفت که به طور مستقیم در دادگاه کیفری یک رسیدگی می شود هم الزامی است؟ یا آنکه الزام ماده ۳۰۰ صرفاً ناظر به جلسات محاکماتی دادگاه کیفری یک و به منظور دفاع از کیفرخواست است.

پاسخ :

مستفاد از قسمت اخیر ماده ۳۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و لحاظ مواد ۳۰۶ و ۳۰۰ این قانون ضرورت حضور دادستان در جلسات دادگاه کیفری یک مربوط به جلسات این دادگاه در مرحله دادرسی به معنای اخص است و شامل مرحله تحقیقات مقدماتی که دادگاه کیفری یک باید مطابق مقررات مربوط به این مرحله اقدام نماید، نمی گردد. +

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار