خانه دادرسی مدنی ماده ۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۵ قانون آیین دادرسی مدنی

ماده ۵ قانون آیین دادرسی مدنی

آرای دادگاه ها قطعی است مگر در موارد مقرر در باب چهارم این قانون یا در مواردی که به‌ موجب سایر قوانین قابل نقض یا تجدیدنظر‌ باشند.

 

توضیحات ماده:

  • بر اساس ماده ۵ قانون آیین دادرسی مدنی اصل بر قطعیت آراء است. در صورتی که عملاً  آرای قطعی استثناء محسوب می شوند و مواردی که رای قطعی محسوب می شود بر اساس ماده ۳۳۱ این قانون بسیار محدود و نادر است. متاسفانه قانونگذار اصطلاحا در این ماده از «تخصیص اکثر» استفاده کرده که قبیح است.
  • بر خلاف مواد ۵ و ۳۳۱ قانون آئین دادرسی مدنی که بر اصل قطعیت آراء تاکید دارند، قانونگذار در یک نرمش و انعطاف معقول و منطقی از این اصل فاصله گرفته و در ماده ۴۲۷ قانون آئین دادرسی کیفری، مطابق رویه و عرف جاری محاکم، اصل را بر عدم قطعیت آراء نهاده است و آرای قطعی را به عنوانی امری استثنائی در نظر گرفته است.
  • «حکم قعطی» نباید با «حکم نهایی» اشتباه گرفته شود. حکم نهایی حکمی است که قابل فرجام در دیوان عالی کشور نباشد. بنابراین حکمی که در دیوان عالی کشور ابرام گردیده، چون دوباره قابل فرجام نیست نهایی محسوب می شود. همچنین حکمی که از دادگاه پائین «تالی» صادر میشود اما قابل فرجام در دیوان عالی کشور نیست را باید نهایی دانست. علاوه بر این حکمی که در اصل قابل فرجام باشد اما در مهلت قانونی از آن فرجام خواهی نشود نهایی به حساب می آید. فایده این تقسیم بندی این است که در مواردی از جمله ماده ۲۲ قانون ثبت حکم در صورتی قابلیت اجرایی پیدا می کند که نهایی شمرده شود.

پی نوشت: توضیحات این ماده به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند. اگر شما هم نکته یا نظری دارید خوشحال می شویم که دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. ارائه نظریات گوناگون بر غنای مطلب خواهد افزود. اگر هم مطالب این صفحه را مفید می دانید، می توانید از طریق شبکه های اجتماعی در قسمت پائین با دیگران به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار