خانه مدنی ماده ۵۰۰ قانون مدنی

ماده ۵۰۰ قانون مدنی

ماده ۵۰۰ قانون مدنی

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۵۰۰

در بيع شرط، مشتری می تواند مبيع را برای مدتی که بایع حق خيار ندارد اجاره دهد و اگر اجاره منافی با خيار بایع باشد باید به وسيله جعل خيار یا نحو آن، حق بایع را محفوظ دارد و الّا اجاره تاحدی که مُنافی با حق بایع باشد، باطل خواهد بود.

قبلی / بعدی

توضیحات ماده:

  • ماده ۵۰۰ قانونی مدنی حالتی را بیان می کند که در بیع شرط، خیار بایع به صورت منفصل قرار داده شده است. بنابراین در فاصله بعد از عقد تا زمان آغاز خیار، بایع هیچ اختیاری ندارد. به عنوان مثال اگر خیار شرط بعد از یک سال قرار داده شده باشد، خریدار می تواند مال را در این یک سال اجاره دهد و اگر بیش از یک سال اجاره دهد، باید حق بایع را حفظ کند. به این صورت که خریدار نیز با خیار شرط، مال را اجاره دهد. در این حالت اگر فروشنده قصد اعمال خیار شرط را داشت، خریداری که بیش از یک سال مال را اجاره داده، می تواند با استفاده از خیار شرط مندرج در قرارداد اجاره، اجاره را منحل نماید که با این روش حق بایع نیز محفوظ شده است.
  • استاد کاتوزیان در توضیح ماده ۵۰۰ مرقوم داشته اند: «به نظر می رسد که اجاره در هر حال تا زمان اعمال خیار از طرف فروشنده نافذ باشد و پس از آن غیر نافذ و منوط به رضای مالک جدید (فروشنده) است.»

 

منبع: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار