خانه دادرسی کیفری ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری

 در مواردی که دیه باید از بیت‏ المال پرداخت شود، پس از اتخاذ تصمیم قانونی راجع به سایر جهات، پرونده به دستور دادستان برای صدور حکم مقتضی به دادگاه ارسال می‌شود.

تبصره ۱- (الحاقی ۹۴/۳/۲۴) حکم این ماده در مواردی که پرونده با قرار موقوفی تعقیب یا با هر تصمیم دیگری در دادسرا مختومه می شود، اما باید نسبت به پرداخت دیه تعیین تکلیف شود نیز جاری است.

تبصره ۲- (الحاقی ۹۴/۳/۲۴) در مواردی که مسئولیت پرداخت دیه متوجه عاقله است، در صورت وجود دلیل کافی و با رعایت مقررات مربوط به احضار، به وی اخطار می شود برای دفاع از خود حضور یابد. پس از حضور، موضوع برای وی تبیین و اظهارات او أخذ می شود. هیچ یک از الزامات و محدودیت های مربوط به متهم در مورد عاقله قابل اعمال نیست. عدم حضور عاقله مانع از رسیدگی نیست.

 

 توضیحی کوتاه:

–  در تبصره دو این ماده به مسئولیت عاقله پرداخته شده است. با وجودی که عاقله را نمی توان از جمله اصحاب دعوا به شمار آورد با این حال به نظر می رسد چون مسئولیت پرداخت دیه متوجه اوست و در صورتی که دراین دعوا محکوم شود، متقبل خسارت و زیان خواهد شد، عاقله بتواند برای دفاع از خود وکیل دادگستری معرفی  نماید. وکیل در دفاع از عاقله می تواند به مواردی از جمله اینکه جنایت واقع شده خطای محض نبوده، بلکه عمد یا شبه عمد بوده، موجب شود که مسئولیتی متوجه عاقله نباشد.

– در تبصره ۱ ماده فوق به مواردی اشاره شده است که علیرغم صدور قرار موقوفی تعقیب و مختومه شدن پرونده در دادسرا، در خصوص دیه باید تعیین تکلیف شود. یکی از این موارد را می توان جنون شخص جانی دانست. مطابق ماده ۲۰۲ همین قانون در صورتی که بازپرس احراز نماید که متهم در زمان ارتکاب جرم مجنون بوده است نسبت به صدور قرار موقوفی تعقیب اقدام می نماید. همچنین است اگر متهم در جریان تحقیقات مقدماتی فوت نماید که در این صورت باید مطابق بند الف ماده ۱۳ این قانون قرار موقوفی تعقیب صادر شود.

– مطابق تبصره ماده ۳۴۲ این قانون در مواردی که دیه از بیت المال مطالبه می شود، دادگاه موظف است از دستگاه پرداخت کننده دیه یا خسارت به منظور دفاع از حقوق بیت المال برای جلسه رسیدگی دعوت نماید. دستگاه مذکور حق تجدیدنظر خواهی از رای را دارد.

– از عبارت مندرج در صدر ماده فوق که بیان می دارد: «پس از اتخاذ تصمیم قانونی، پرونده به دستور دادستان برای صدور حکم مقتضی به دادگاه ارسال می شود» این معنا استنباط می شود که صرف دستور داستان برای ارسال پرونده به دادگاه کافی است و چنانچه پرونده فاقد متهم باشد یا متهم شناسایی نشود، صدور قرار جلب به  دادرسی لازم نیست.

– موادی از قانون مجازات اسلامی به پرداخت دیه از بیت المال اختصاص یافته است. برای مشاهده این مواد می توانید به تبصره ۳ ماده ۱۵۶، مواد ۳۳۳، ۳۳۴، ۴۳۵، ۴۷۰، ۴۷۳، ۴۷۴، ۴۷۵، ۴۷۷، ۴۸۴، ۴۸۵ و ۴۸۷ قانون مجازات اسلامی مصوب  ۹۲ مراجعه نمایید.

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

5 دیدگاه‌ها

  1. سلام ووقت بخیر، قتلی در حدود ۲۵سال پیش واقع شده که در آن زمان، دادگاه به لحاظ سابقه دوستی بین متهم ومقتول، وعدم احراز انگیزه، قتل عمد را رد کرده ودر مورد شبه عمد نیز، چون شکات ادعایی نکرده بودند (علی رغم تذکر دادگاه)،،، دادگاه نظری نمی‌دهد…… حال بعد از گذشت این همه سال، شکایت قتل غیر عمد از طرف اولیا دم شده، که دادسرا به لحاظ مرور زمان، قرار موقوفی تعقیب صادر نموده وپرونده را جهت اعمال تبصره یک ماده ۸۵،به دادگاه فرستاده است،…. حال سوال این می باشد که آیا، این مورد که در آن زمان دادگاه، به اولیا دم جهت شکایت غیر عمد، تذکر داده است، می‌توان گفت که رابطه سببیت بین حادثه و متهم ایجاد گردیده، به عبارت دیگر می‌توان از این قسمت دادنامه، به عنوان یک دلیل استفاده نمود؟ مضافا اینکه کارشناس اسلحه نیز، خودزنی را منتفی دانسته است،،، مورد دیگر اینکه که اگر در دادگاه علی رغم قرار صادره از دادسرا، قتل احراز نشود، تکلیف پرونده چه می‌شود؟ دیه باید از بیت المال پرداخت گردد؟ در کل آیا این مورد هم مشمول تبصره می‌شود؟؟

    • سلام وقت بخیر
      سوال شما دارای اجزای متعددی است که امکان پاسخگویی به آن در قالب کامنت وجود ندارد. پیشنهاد میشود با یکی از وکلای دادگستری مشاوره کنید.

  2. با سلام احترام
    در یک سانحه تصادف فرد خاطی متواری و شناسایی نشد.قاضی به ماده ۸۵ کیفری رای داد.دفتر خدمات قضائی گفت کجا باید لایحه ارسال کنیم گفتم نمی‌دونم باید بره برای اجرای احکام گفتن کدوم شعبه اجرای احکام گفتم نمی‌دونم من که نباید مشخص کنم قاضی ۱۰۸ صادر کننده رای باید دستور و مرحله بعدی مشخص کنه.خلاصه دو خط لایحه نوشتم استناد کردم به ماده ۸۵ و در خواست دیه از صندوق بیمه و مجدداً ارسال به همون دادگاه شعبه ۱۰۸آیا این مرحله درست انجام دادم؟ خود دفتر خدماتی هم نمیدونست ناگفته نمونه مهلت بیست روز گذشته و رای قطعی شده

    • سلام
      وقت بخیر
      به نظرم میرسه که رای از طرف شعبه صادر و قطعی هم شده. بنابراین اقدام شما مبنی بر ارسال لایحه به اجرای احکام درسته و ایرادی نداره.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار