خانه حقوقی چند نکته در باب دعوای ورود ثالث

چند نکته در باب دعوای ورود ثالث

چند نکته در باب دعوای ورود ثالث
دعوای ورود ثالث

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

هر دعوا دو طرف اصلی درد . منظور از دو طرف اصلی خواهان و خوانده است که ممکن است خواهان و خوانده متعدد باشند، ولی به هر حال فقط دو طرف خواهند بود.

اما مواردی هست که شخص یا اشخاص ثالث به شکل و ترتیبی، نقشی در دعوایی که بین دو طرف در جریان است پیدا می کنند . یکی از این موارد دعوای ورود ثالث است که ذیلا سعی می کنیم در قالب چندمثال آن را توضیح دهیم.

  1. «الف» علیه «ب» دعوایی به عنوان خلع ید و قلع بنا مطرح کرده است . آقای «ج» مستاجر و متصرف یک باب مغازه احداثی در ملک موضوع ترافع است و مدارکی در دست دارد که  صحت تصرفات او را ثابت می کند.تصرف او ممکن است از قِبَل «الف» یا «ب» یا حتی مثلا مالک قبلی ملک باشد.

اگر این دعوا به صدور حکم خلع ید و قلع بنا منتهی شود حقوق «ج» از بین خواهد رفت. بنابراین «ج» می تواند به دعوای «الف» و «ب» وارد شود .

این ورود به دو شکل ممکن است انجام شود:

  • ممکن است «ج» برمبنای اسنادی که در دست دارد اعلام کند صرف نظر از اینکه «الف» یا «ب» حقی داشته باشند، تصرف وی درمغازه احداثی در ملک، ناشی از ناقلِ صحیح و بر مبنای قرارداد اصیل بوده و صرف نظر ازاینکه حاکم چه کسی و محکوم که باشد حق او در مغازه مذکور باید شناخته و تثبیت شود. دراین حالت او در دعوای اصلی برای  خود «حق مستقلی» قایل است و او را وارد ثالث مستقل و ورود او را «ورود ثالث استقلالی » می گویند.
  • ممکن است «ج» اسناد و مدارک و اطلاعاتی مبنی بر حق داشتن «ب» و بی حقی «الف » در دست داشته باشد که اگر دعوای «الف» رد شود، خطر از ملک استجاری او هم رفع خواهد شد. بنابراین «ج» برای حمایت از «ب» وایجاد موجبات حاکمیت او در دعوا، وارد دعوا میشود. این ورود ثالث را «ورود ثالث حمایتی» می گویند.
  1. در مواردی واردِ ثالث، خواهان و دیگر طرف های دعوا خوانده هستند و آثار و ضوابط خواهان و خوانده بر ایشان بار می شود. ورود ثالث در صورت کمبود وقت ممکن است باعث تجدید وقت شود. این تجدید وقت از نوعی خواهد بود که وقت بعدی نباید با فاصله ای بیش از دو ماه تعیین شود.
  2. ممکن است شخصی که به عنوان ثالث وارد دعوا میشود نه به لحاظ داشتن حق مستقلی در دعوا (یا تصور جدی داشتن چنین حقی) یا به منظور حمایت واقعی از یک طرف بلکه بر اثر تبانی با یکی از دو طرف وبه منظور تاخیر انداختن رسیدگی و صدور حکم وارد دعوا شود ویا انکه دعوای او ارتباط جدی و بنیادی با دعوای اصلی نداشته، رسیدگی به دعوای اصلی منوط و موکول به تعیین تکلیف دعوای وارد ثالث نباشد . اگر دادگاه متوجه وجود این موارد شود پرونده دعوای ثالث را تفکیک و به آن جداگانه رسدگی می کند.

وکیل دعوای اصلی اگر به وجود حالات اخیر توجه کرد باید مطلب را کتبا به دادگاه اعلام و تفکیک پرونده ورود  ثالث را تقاضا کند. تذکر این نکته نیز بد نیست که وکیل نباید هرگز وکالت دعوای ورود ثالث را که به منظور تاخیر در رسیدگی و بر مبنای تبانی یک از طرفین با ثالث طرح می شود بپذیرد. اما قبول دعوای ورود ثالثی که وکیل اشتباها آن را از موارد ورود می دانسته اشتباهی قابل قبول و توجیه پذیر است.

  1. اگر دادخواست ورود ثالث ابطال شود (مثلا به لحاظ حدوث وضعیت پیش بینی شده در ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی) یا دعوای ورود ثالث ماهیتا رد شود ثالث مذکور می تواند در مرحله تجدید نظر مجددا به دعوا وارد شود.

منبع : کتاب هنر دفاع در دادگاه ها تالیف زنده یاد بهمن کشاورز با اندکی تغییر وتصرف

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار