خانه دادرسی مدنی ماده ۱۸۴ قانون آئین دادرسی مدنی

ماده ۱۸۴ قانون آئین دادرسی مدنی

ماده ۱۸۴ قانون آئین دادرسی مدنی

ماده ۱۸۴

دادگاه پس از حصول سازش بین طرفین به شرح فوق رسیدگی را ختم و مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می نماید مفاد سازش نامه که طبق مواد فوق تنظیم می شود نسبت به طرفین و ورّاث و قائم مقام قانونی آنها نافذ و معتبر است و مانند احکام دادگاه ها به موقع اجرا گذاشته می شود، چه این که مورد سازش مخصوص به دعواي مطروحه بوده یا شامل دعاوي یا امور دیگري باشد.

 

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

توضیحات ماده:

  • قانون گذار در این ماده از اصطلاح «ختم رسیدگی» بهره برده است. اصولا در مواردی مانند حصول سازش بین طرفین و امور حسبی که دادرسی به معنای دقیق کلمه رخ نمی دهد استفاده از واژه رسیدگی به جای دادرسی دقیق تر به نظر می رسد. به عنوان  نمونه قانون گذار در مواد ۲، ۳، ۹، ۱۰، ۱۴ و ۲۲ قانون امور حسبی از اصطلاح رسیدگی استفاده کرده است.

 

نظریه مشورتی شماره:   ۷/۹۹/۹۲                مورخه: ۱۳۹۹/۰۵/۰۵ 

استعلام:

با عنایت به ماده ۱۸۴ قانون آیین دادرسی دادگاه هاي عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ و ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹ در صورتی که محکومٌ علیه مطابق گزارش اصلاحی متعهد به پرداخت محکومٌ به از قرار ماهیانه مبلغ ده میلیون ریال شود، آیا با فوت وی تمامی اقساط موجّل حال می شود؟

پاسخ:

با توجه به اطلاق ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹ ، دیون مؤجّل متوفی بعد از فوت حال می شود؛ این امر شامل پرداخت اقساطی محکومٌ به نیز می شود که در اجراي گزارش اصلاحی و توافق با محکومٌ له از جانب محکومٌ علیه متوفی پرداخت می شده است.

ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی:

 «دیون موجل متوفی بعد از فوت حال می‌شود.»

5/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه‌ها

  1. باسلام. آیا در صورت عمل نکردن و پاس نکردن چک در تاریخ تعیین شده در گزارش اصلاحی، می توان دیرکرد را مطالبه کرد؟مسند به چه ماده قانونی؟

    • سلام و درود
      گزارش اصلاحی از نظر ماهیت، نوعی قرارداد صلح است که در دادگاه انجام می شود و البته ضمانت اجرای کافی (تقاضای صدور اجرائیه) هم دارد. بنابراین اگر طرفین روی مطالبه دیرکرد با هم توافق داشته باشند توافق آنها عینا در رای دادگاه درج می شود.

  2. با سلام ، ملکی رو ۴ سال پیش پدرشوهرم اجاره کردن برامون و سال اول که هنوز هم موعدمون سر نرسیده بود متاسفانه مالک فوت کردن و بین وراث اختلاف بود و یکی از وراث ادعا میکرد که این منزلی که ما اجاره کرده بودیم رو خریده و از اونجایی که وراث دیگه مخالف این مسئله بودن و اون کسی که ادعا داشت خونه رو خریده سندی دستش نداشت این مسئله ادامه پیدا کرد تا به امسال که تازه انحصار ورثه انجام شده و الان رفتن از ما به شورای حل اختلاف دادخواست دادن و بالاخره شورا حل اختلاف ، گزارش اصلاحی رو صادر کرده ، آیا میشه این گزارش اصلاحی رو ابطال کرد و چطور میشه ابطال کرد ؟؟

    • سلام
      وقت بخیر
      گزارش اصلاحی در واقع همون مصالحه و سازش شما با طرف مقابل هست و قطعی و غیر قابل اعتراض هم هست. آرای دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف قابل ابطال نیستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار