خانه دادرسی کیفری ماده ۱۹۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۹۳ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۹۳ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۱۹۳

 بازپرس ابتداء اوراق هویت متهم را ملاحظه می‌نماید و سپس مشخصات متهم، شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شهرت، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تعداد فرزند، تابعیت، مذهب، سابقه کیفری در موارد ضروری و مرتبط، همچنین نشانی محل سکونت و محل کار او، اعم از شهر، بخش، دهستان، روستا، خیابان، کوچه، شماره و کدپستی منزل، شماره ملی، پیام‌نگار (ایمیل) و شماره تلفن ثابت و همراه او را به‌ طور دقیق پرسش می‌کند، به نحوی که ابلاغ احضاریه و سایر اوراق قضایی به متهم به آسانی مقدور باشد.

توضیحات ماده  ۱۹۳ قانون آئین دادرسی کیفری

۱-با توجه به این که در حال حاضر مشخصات افراد در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی موسوم به ثنا ثبت می شود و شخص کد ثنا دریافت می کند در غالب موارد این اطلاعات در سامانه وجود دارد و بررسی آنها توسط بازپرس با دقتی که در ماده آمده عملاً منتفی است.

۲- عبارت «در موارد ضروری و مرتبط» که در این ماده پس از کلمات «سابقه کیفری» آمده است پس از ایراد شورای نگهبان و جهت تامین نظر آن شورا به متن ماده اضافه شده است. شورای نگهبان طی نظریه مورخ ۹۰/۱۲/۲۳ اعلام کرده بود: «اطلاق بیان سابقه کیفری چون شامل مواردی می شود که تحقیق منوط به آن موارد نمی باشد، اشکال دارد.» همچنین اطلاع از سابقه کیفری متهم نیز برای تعیین قرار تامین متناسب (بند «ث» ماده ۲۳۷ همین قانون) و رعایت قواعد تکرار جرم در دادگاه (مواد ۱۳۶ تا ۱۳۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲) «ضروری» است. با این حال، به درستی معلوم نیست که اگر بازپرس «در موارد مرتبط» می تواند از وجود یا عدم سابقه کیفری متهم سوال کند، چگونه می تواند قبل از پرسش و اطلاع از این امر، به ارتباط اتهام موضوع این پرونده با سابقه متهم پی برده و از آن پرسش نماید.

۳- مطابق ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی :«اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد. اگر محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز امور او اقامتگاه محسوب است.»

۴- ضمانت اجرای تخلف از مقررات این ماده مطابق ماده ۱۹۶ همین قانون خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار