خانه دادرسی کیفری ماده ۲۱۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۱۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۱۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۱۸ قانون آیین دادرسی کیفری

 برای اتهامات متعدد متهم، قرار تأمین واحد صادر می‌شود، مگر آنکه رسیدگی به جرایم ارتکابی در صلاحیت ذاتی دادگاه‌های مختلف باشد که در این صورت برای اتهامات موضوع صلاحیت هر دادگاه، قرار تأمین متناسب و مستقل صادر می‌ شود.

 

توضیحی کوتاه:

  •  از آنجا که رسیدگی به کلیه اتهامات متهم نوجوان (بالغ زیر ۱۸ سال) در یک دادگاه رسیدگی می‌ شود، صدور قرار تأمین کیفری متعدد در خصوص متهم نوجوان منتفی است و با رعایت مقررات مربوط (نظیر ماده ۲۸۷ قانون آیین دادرسی کیفری) تنها یک قرار تأمین کیفری صادر می‌شود. (+)
  • پس از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ دادگاه کیفری یک و دو دارای صلاحیت ذاتی یکسانی هستند. اما این دو دادگاه و همچنین دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه نظامی و دادگاه انقلاب و دادگاه ویژه روحانیت از نظر صلاحیت ذاتی با هم فرق دارند.
  • به نظر می رسد قسمت اخیر ماده ۲۱۸ دادرسی کیفری در خصوص حالتی است که چند اتهام در یک دادسرا و در جریان تحقیقات مقدماتی قرار داشته باشند. به عنوان مثال حالتی را تصور کنید که رسیدگی به یک اتهام در صلاحیت دادگاه کیفری یک یا دو و رسیدگی به اتهام دیگر در صلاحیت دادگاه انقلاب باشد. اما اگر یک اتهام  متهم در یک دادسرا (به عنوان مثال دادسرای عمومی و انقلاب) مورد بررسی قرار گیرد و اتهام دیگر او در دادسرای نظامی، در این حالت برای هر اتهام یک قرار تامین صادر خواهد شد و صدور قرار تامین واحد منتفی است.

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار