خانه دادرسی کیفری ماده ۲۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۲۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۲۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری

 دادگاه اطفال و نوجوانان با حضور یک قاضی و یک مشاور تشکیل می شود. نظر مشاور، مشورتی است.

تبصره – در هر حوزه قضایی شهرستان یک یا چند شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان بر حسب نیاز تشکیل می‌شود. تا زمانی که دادگاه اطفال و نوجوانان در محلی تشکیل نشده است، به کلیه جرایم اطفال و نوجوانان به جز جرایم مشمول ماده (۳۱۵) این قانون، در شعبه دادگاه کیفری دو یا دادگاهی که وظایف آن را انجام می‌دهد رسیدگی می‌شود.

توضیحات ماده:

  • در مواردی که به اتهامات اطفال و نوجوانان (اشخاص زیر ۱۸ سال تمام) در دادگاه کیفری دو یا دادگاه بخش که وظایف آن را انجام می‌دهد رسیدگی می‌شود، رعایت امتیازاتی که در دادگاه اطفال و نوجوانان برای متهمان مزبور پیش‌بینی شده است نظیر چگونگی ابلاغ وقت رسیدگی و آرای صادره، ضرورت تعیین وکیل، تشکیل پرونده شخصیت و چگونگی و نوع قرار تأمین کیفری موضوع مواد ۴۱۲، ۴۱۵، ۴۱۷، ۲۸۵ و ۲۸۶ قانون پیش‌گفته الزامی است. (+)
  • نظریه مشورتی :
  • استعلام :احتراما با توجه به اینکه بر اساس ماده ۲۹۴ و تبصره ماده ۲۹۸ از قانون آیین دادرسی کیفری در هر حوزه قضایی شهرستان یک یا چند شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان تشکیل می‌شود و با عنایت به اینکه بر اساس ماده ۴۰۹ از همان قانون قضات آن دادگاه دارای ابلاغ ویژه از طرف ریاست محترم قوه قضاییه می‌باشند حال سوال آن است که چنان‌چه در یک حوزه قضایی دادگاه اطفال و نوجوانان تشکیل نشده باشد و صرفا رئیس دادگستری دارای ابلاغ و سمت از طرف ریاست محترم قوه قضاییه در رسیدگی به آن پرونده ها می‌باشد آیا رسیدگی به پرونده های یاد شده باید در دادگاه کیفری ۲ آن حوزه قضایی توسط رئیس دادگستری صورت گیرد یا آن که رسیدگی به آن پرونده ها در همان شعبه اول دادگاه حقوقی که رئیس دادگستری به طور همزمان رئیس آن شعبه می‌باشد صورت می‌گیرد به عبارت بهتر آیا داشتن سمت و ابلاغ ویژه در رسیدگی به جرایم مزبور توسط رئیس دادگستری به معنای صلاحیت دادگاه حقوقی تحت ریاست وی در رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان می‌باشد یا خیر؟ خواهشمند است دستور فرمایید با طرح موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه نظریه آن کمیسیون جهت ارشاد و بهره برداری به این حوزه قضایی اعلام و ارسال گردد./ع

    پاسخ :

    صرف وجود ابلاغ ویژه برای رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان برای رییس دادگستری به معنای تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان در حوزه قضایی شهرستان نمی‌باشد و وفق تبصره ماده ۲۹۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ تا زمانی که دادگاه مزبور در محل تشکیل نشده است، به کلیه جرایم اطفال و نوجوانان به جز جرایم مشمول ماده ۳۱۵ این قانون در شعب دادگاه کیفری ۲ یا دادگاهی که وظایف آن را انجام می‌دهد رسیدگی می شود؛ بنابراین در فرض سؤال رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان به شرح فوق الذکر در دادگاه کیفری ۲ انجام می گیرد و در مورد قضات این دادگاه نیازی به ابلاغ ویژه نمی‌باشد. +

     

     

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار