خانه قوانین و مقررات کیفری ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی (‌تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده)

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی (‌تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده)

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی (‌تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده)

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی (‌تعزیرات و مجازات‌ های بازدارنده)

هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌ هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا‌ هر کار با اجرت‌ یا بی اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترَد شود یا به مصرف معیّنی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او‌ بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

 

توضیحی کوتاه:

– واگذاری چک تضمینی توسط گیرنده چک به اشخاص ثالث، الزاما مصداق بزه خیانت در امانت نیست. (+)

– صرف تصریح به واژۀ امانت بدون تصریح به جهت آن موجب احراز رابطه امانی نیست. (+)

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

توضیحات ماده:

  • اگر کالایی که قاچاق محسوب می شود به شخصی امانت داده شود در صورت وجود شرایط قانونی مانع از طرح دعوای خیانت در امانت علیه آن شخص نیست. از آن جا که کالای قاچاق عرفاً مالیت دارد و تا زمان صدور حکم قطعی دایر به احراز جرم و ضبط کالا، مال در مالکیت مالک کالا باقی است، اگر چنین اشیایی به امانت داده شوند در صورت وجود شرایط قانونی، جرم خیانت در امانت محقق می‌شود. بدیهی است محکومیت امین به اتهام خیانت در امانت الزاماً به معنای استرداد کالای قاچاق به مالک نیست و با احراز جرم، کالای قاچاق به نفع دولت ضبط می‌شود. +
    • نظریه‌ مشورتی شماره ۱۳۹۸/۱۰/۲۵-۷/۹۸/۱۶۷۴ اداره‌ کل‌ حقوقی‌ قوه‌ قضائیه 
  • سوال:

    احتراماً آیا سندی که قائم‌ به‌ شخص است و تحصیل‌ مال محسوب نمی ‌شود، از قبیل سند مالکیت، شناسنامه یا سایر مدارك‌ هویتی، موضوع بزه خیانت در امانت قرار می گیرد؟

     پاسخ:

     بازگشت به استعلام شماره ۳۸۰۰۱/۲۶۵/۹۰۱۶ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ به شماره‌ ثبت وارده ۱۶۷۴ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲، نظریه‌ مشورتی این اداره‌ کل به شرح زیر اعلام می‌ گردد:  

    با توجه به اطلاق ماده ۶۷۴ قانون ‌مجازات ‌اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵، اسناد هویت یا مالکیت، موضوع استعلام نیز در صورتی که به‌ صورت امانت در ید امین قرار گرفته‌ باشد و وی پس از امتناع از استرداد آنها به دارنده‌ اسناد یاد شده، به ضرر او استعمال یا تلف یا تصاحب نماید، موضوع می ‌تواند مشمول ماده موصوف شود و صرف این که امکان دریافت اسناد مذکور به صورت المثنی وجود داشته باشد، مانع تحقق بزه خیانت در امانت نمی ‌گردد؛ زیرا می‌ توان از اسناد مذکور نیز به ضرر دارنده آنها (که مهمترین رکن تشکیل‌ دهنده بزه یاد شده است) استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

36 دیدگاه‌ها

  1. سلام. ببخشید سوال اینه وقتی یک برادر از برادر محجور خود ۳۰ سال نگهداری بکند و اموال او را برا مخارج محجور هزینه کرده باشد. خیانت در امانت تلقی میشود.

  2. سلام بنده ماشین به امانت دادم به دوستم وایشان برده وبه عنوان مال خودش بابت مهریه ونفقه به دادگاه معرفی کرده ودادگاه بدون استعلام گرفتن ازراهور ماشینو توقیف کرده ایا من میتونم ازش خیانت در امانت شکایت کنم

  3. سلام من ماشینمو دادم مشتری داشت برای فروش حال ایشان نزدیک ۱سال هست که استفاده میکنه پروندمدر حال رسیدگیه من عدله هام انقدر قابل قبول بود که بازپرس پرونده گفتند دیگه نیازی نیست پس چرا این همه مدت چرا ماشینمو برپس نمیده ی پولشو من باید از چه طریق رسیدگی کنم من شاکیم و چرا متهمو کاری نمیکنن بالاترین قوه کدومه که خوب رسیدگی بشه

    • سلام
      ممنون از توجه شما به مقاله خیانت در امانت
      اصولا پرونده در مرحله دادسرا خیلی سریع باید انجام بشه و با توضیحی که شما دادید نباید این قدر طولانی می شده. نمی دونم چرا این قدر زمان برده؟

    • سلام بنده مغازه کرایه لوازم برگزاری مراسم دارم و شخصی به مغازه من اومده و جنس کرایه کرده کارت غیر امانت گزاشته و بعد از دو سال از روند پرونده و محکوم شده من می‌توانم کرایه دوسال و با اصل جنسم پس بگیرم ؟

      • سلام
        ممنون از توجه شما به مقاله خیانت در امانت
        بله شما به هر حال بابت کرایه دو سال گذشته می تونید در دادگاه حقوقی طرح دعوا کنید و اجرت المثل این ایام را مطالبه نمایید.

  4. سلام.سوالی ازمحضرجنابعالی داشتم.بنده حدود۱۱ماه ونیم پیش یکدستگاه خودرو وانت پیکان بمدت یکسال به اجاره شخصی دادم.ایشان پس ازگذشت ۶ماه سرخودجلوی اجاره راگرفت وادعاکرد زمانی که وانت رابه من تحویل دادی خراب واسقاط بوده وبه من گفتی برو خرجش کن از اجاره کم کن،من هم مبلغ۱۴میلیون تومان خرج وانت کردم والان باید بعلاوه اجاره۶ماه شما۸میلیون دیگه بدی تاوانت روپس بدم.وگرنه دیگه وانت رونمیدم.درصورتی که تمام ادعای ایشون کذب ودروغ محض است.الان که پایان قراردادشده هنوز دست ازدروغهایش برنمیدارد وحاضرنیست ماشین من راپس بدهد.لطفابنده را راهنمایی بفرمایید چکارکنم بتوانم ماشینم واجاره۶ماه راکه اصلا نداده ازاوبگیرم؟؟
    باتشکر

    • سلام
      ممنون از توجه شما به مقاله خیانت در امانت
      برای شما امکان شکایت به عنوان خیانت در امانت وجود دارد.

    • سلام وقتتون بخیر ببخشید منطور ازامانت دراین ماده دقیقا چه نوع امانتی است مالکانه یا به صورت شرعی وقانونی یاهردو ممنون میشم توصیح بدید

  5. سلام
    اگر مالی را ‌‌(شی را) برای ساخت به کسی داده باشیم که اجرتی بسازد و نیمی از مال را برگردانده و نیمی دیگرش را نمی‌دهد این چه جرمی محسوب میشود مال به تحصیل میشود یا خیانت در امانت ؟
    ممنون از شما

    • سلام
      وقت بخیر
      هر چند که توضیحات خیلی کامل نیست اما به هر حال با توجه به مطالبی که شما گفتید به نظر می رسد که جرم خیانت در امانت رخ داده است.

  6. سلام وقت بخیر.بنده طی پرونده ای ملزم ب قرار وثیقه شدم .کارت عابرخودرا بهمراه فیش بانکی امضا شده ب دوستم دادم ایشان ب بانک رفته و پول روبحساب دادگستری واریز نموده اما ب عمد خودش رو بعنوان ضامن معرفی کرده الان که تبرئه شدم میگن پول رو ب ضامن میدم و ایشون ام میگه باس مبلغی بهش بدم ایا خیانت در امانت تلقی میشه و با توجه ب اینکه ده میلیون گرفته و نیومد امضا کنه جرم اخازی چطور ؟؟خیلی متشکرم

    • سلام
      وقت بخیر
      شما لازم نیست عنوان مجرمانه را برای دادگاه توضیح بدین. همین که ماجرا را شرح بدین خود دادگاه مکلف است عنوان مجرمانه را با عمل متهم منطبق کنه و مجازات قانونی را درنظر بگیره.

    • خیلی متشکرم ازینکه وقت میزارین و راهنمایی میکنین ایا جرمی رخ داده است ؟ایا من به پولم میرسم ؟

    • سلام وقتتون بخیر ببخشید منطور ازامانت دراین ماده دقیقا چه نوع امانتی است مالکانه یا به صورت شرعی وقانونی یاهردو ممنون میشم توصیح بدید

  7. سلام ببخشید من یک دست فروشم و نزدیک ایام نوروز چون من کارت خوان نداشتم پولی که از مشتری میگرفتمو به مغازه های ضایعاتی میدادم و آنها کارت به کارت میکردن برای من ویکی از این کسای که پول بهشو‌ میدادم میگفت سواد ندارم وکاتشو میداد من خودم میرفتم کارت به کارت میکردم برای خودم ولی العان رفته از من شکایت خیانت در امانت کرده که من حتی عین فیش واریزیو بهش دادم رفته فیلم آبر بانک هارو آوره که من کارت به کارت کردم العان دادگاه به من گیر داده باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمای کنید

    • سلام
      وقت بخیر
      اگر در واریزی ها به درستی انجام شده باشه مشکلی پیش نمیاد. از مقام قضایی درخواست کنید که گردش کار حساب شما را استعلام کنند.

  8. سلام
    در تصادفی بین دو خودرو رخ داده در حضور مامور کلانتری گواهینامه و کارت شناسایی پدر مقصر به بنده تحویل داده شده و صورت جلسه شده بعد از حضور در شرکت بیمه برای تشکیل پرونده خسارت مقصر حضور نداشته و مدارک رو نگهداشتم تا خسارت رو دریافت کنم
    بعد از چند روز اظهارنامه ای ارسال شده واسم مبنی بر اینکه مدارک رو به کلانتری تحویل بدم و من اعتنایی نکردم در تهایت مدارک بعد از شکایت حقوقی و صدور رای تحویل داده شده و الان طرف شکایت کیفری به جرم خیانت در امانت از بنده کرده و قرار صادر شده به ماده ۶۷۴ استناد کرده و بنده را متهم کرده
    آیا این رای قانونی است؟
    من در طول این مدت از مدارک وی در هیچ کجا استفاده نکرده ام

    • سلام
      هنوز که رای صادر نشده که قانونی یا غیر قانونی محسوب شود. اما به هر حال نباید خطری متوجه شما شود دعوای ایشان بی دلیل مطرح شده است.

  9. سلام
    من ۱۰۰ میلیون پول دادم به یک نجار برای خرید چوب
    نامبرده ۸ ماه هست که میگوید پول را خرج کرده و ندارد که پس بدهد و نه چوب به من داده و نه پول

    آیا خیانت در امانت است؟

    • سلام
      وقت بخیر
      اقدام نجار خیانت در امانت نیست و شما برای مطالبه پول خود باید به دادگاه حقوقی مراجعه نمایید.

  10. سلام وعرض ادب بنده از یکی از آشناها یسری مدارک گرفتم که برم بانک براش تشکیل پرونده بدم وحساب براش باز کنم وجون بعدا منصرف شدند مدارکشان را بهشون برگردوندم ولی الان اون خانم پیامک های رد و بدل شده قبل از مسترد شدن مدارک را پرینت گرفته از من شکایت خیانت در امانت کرده در صورتیکه من مدارک ایشون را پس داده ام آیا خطر محکومیت شامل من میشه ؟؟ البته نه ایشون بصورت فیزیکی از من رسید دارند ونه من موقع پس دادن مدارک از ایشون رسید گرفتم چون قبلش بینمون اعتماد بود

    • سلام وقت بخیر
      به هر حال اثبات این که اسناد را تحویل طرف داده اید با شماست. چون در پیامک ها به این موضوع اشاره کرده اید. مگر این که بیش از شش ماه از زمان پیامک ها گذشته باشد و شما منکر محتوای پیامک ها باشید که در این صورت طرف مقابل دلیلی برای محکومیت شما نخواهد داشت.

  11. با سلام. چند سال قبل از شخصی مقداری وجه نقد یصورت ربوی دریافت نمودم و در قبال آن سند منزل را در رهن وی قرار دارم. پس از اتمام موعد اختلافاتی بین ما بوجود آمد . فلذا جهت احقاق حق مجبور به تنظیم شکواِئیه شدم.مشارالیه به اتهام شروع به رباخواری به شش ماه و یکروز حبس تعزیری محکوم وحکم قطعی و متحمل شش ماه حبس شد.متعاقب آن جهت ابطال سندو فک رهن اقدام نمودم در این خصوص هم مشارالیه محکوم و حکم قطعی صادرشد. با عرض پوزش از اطاله کلام مشارالیه از استرداد سند امانی خودداری مینماید . اظهار نامه هم ارسال کردم.با این توصیفات ایا میتوانم بعنوان خیانت در امانت از وی شکایت کنم؟

  12. سلام ببخشید
    من یک کامپیوتر برای تعمییر تحویل گرفتم اما فردی که کامپیوتر رو اورد تحویل گرفت و تعمییر نکرد الان شکایت خیانت در امانت کرده و گفته کامپیوتر پیش بنده هست اما بنده تحویل دادم مدرکی هم ندارم که ثابت کنم فقط یه شاهد دورغی برده که حکم گرفته الان چکار کنم که بتونم حکم رو کنسل کنم

    • سلام
      وقت بخیر
      شما ۲۰ روز فرصت دارید به رای اعتراض کنید. در خصوص شهادت دروغین هم می توانید شاهد را اصطلاحا جرح کنید. یعنی به صلاحیت شاهد و نبودن او در محل و … ایراد وارد کنید. حتی خودتان هم می توانید دلایلی ارائه نمایید تا نهایتا قاضی تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار