خانه دادرسی کیفری ماده ۹۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۹۷ قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۹۷ قانون آیین دادرسی کیفری

توضیحی کوتاه:

این نوشته به مرور زمان کامل تر خواهد شد. تغییر قانون، صدور نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه و … می توانند در آینده مکمّل و متمّم این نوشته باشند.

ماده ۹۷

 بازپرس به‌ منظور حمایت از بزه‏ دیده، شاهد، مطلع، اعلام کننده جرم یا خانواده آنان و همچنین خانواده متهم در برابر تهدیدات، در صورت ضرورت، انجام برخی از اقدامات احتیاطی را به ضابطان دادگستری دستور می‌دهد. ضابطان دادگستری مکلف به انجام دستورها و ارائه گزارش به بازپرس هستند.

توضیحات ماده  ۹۷ قانون آئین دادرسی کیفری

۱- هر چند قانونگذار اشاره ای به مصادیق این اقدامات حمایتی نکرده است اما به نظر می رسد که  اقداماتی نظیر: منع ملاقات متهم یا بستگان او با بزه دیده، شاهد، مطلع و اعلام کننده جرم و همچنین همراهی اشخاص فوق توسط ضابطین در هنگام مراجعه به دادسرا یا حتی پیش بینی موقت محافظ شخصی باشد.

۲- با وحدت ملاک از ماده ۶۲، و همچنین حکم مقرر در ماده ۵۶۰ همین قانون می توان نتیجه گرفت که تحمیل هزینه های این اقدامات بر فرد مورد حمایت ممنوع است. در قانون آئین دادرسی کیفری در چند مورد قانون گذار در این خصوص مقرراتی وضع نموده است. نمونه ای از تدابیر حمایتی قانونگذار از  بزه دیده را می توان در ماده ۱۰۱ همین قانون مشاهده نمود و برای دیدن نمونه ای از تدابیر ویژه حمایت از شهود و مطلعان و خانواده های آن ها می توانید به ماده ۲۱۴ مراجعه نمود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

اطلاعات تماس

  • آدرس دفتر اراک: بلوار شهید جهان پناه، ساختمان آسا، طبقه ۱۱
  • تلفن: ۰۹۳۰۵۵۱۳۱۴۷
  • پست الکترونیک: ahmadbanijamali.lawyer@gmail.com

مکان نما

رفتن به نوار ابزار